Sleeping Swan

De Sleeping Swan, is een yin yoga houding die past bij de lente. Het is niet zo dat je dan alleen de houdingen kan doen die bij de lente passen, maar elk jaargetijde heeft zo zijn specifieke houdingen. In de winter is de natuur in rust, om dan in de lente weer te exploderen en alles tot groei en bloei te laten komen. Zo is het ook voor ons. Bij onszelf tot rust te komen in de winter, om dan in de lente het nieuwe te verwelkomen. Alle houdingen die bij de lente horen, geven een verdieping van onze innerlijke kracht!

Slleping SwanDe Sleeping Swan heeft zijn werking op de maag, delen van de darmen, galbuis, galblaas, buikvlies en de bovenbuik.
De galblaas verzamelt het door de lever geproduceerde gal. De galblaas voert de giftige stoffen, na afgebroken te zijn in de lever, af. Dit wordt vervoerd naar het darmgebied om daar uit te scheiden, los te laten.

Gal staat energetisch voor agressie, frustratie. Galstenen zijn eigenlijk versteende frustraties waarin geen beweging meer mogelijk is, onbeweeglijke energie. Mooi spreekwoord hierbij is “zijn gal uitspuwen”.

Hoe doe je de Sleeping Swan

• Kom op handen en knieën, zorg dat je knieën in lijn zijn met de heupen en je handen in lijn met je schouders.
• Breng dan je rechterknie naar je rechterhand en buig je onderbeen naar links, met je onderbeen zoveel mogelijk horizontaal op de mat. Het ideaalst is als je voet in de buurt komt bij je linkerhand, maar bij de meeste mensen komt de voet ergens in de buurt van het schaambeen/kruis of heup. Voel wat er bij jou mogelijk is.
• Je linkerbeen en enkel zijn gestrekt en ontspannen naar achteren.
• Je steunt eerst nog op je armen en laat dan rustig je bovenlichaam afdalen richting de grond, met als het lukt gestrekte armen. Als dit niet lukt blijf je op je ellebogen steunen. Kijk dan wel of je je armen kan strekken.
• Hoofd met kin op de mat, mag ook liggend op een wang.
• Blijf ongeveer 3 minuten in de houding.
• Kom op je eigen wijze uit de houding en voel na op je buik, wat de houding met je gedaan heeft.
• Daarna doe je hetzelfde aan de linkerkant en voelt weer na, liggend op je buik.

Tijdens de houding kan het zo zijn dat je irritatie, agressie voelt, dat is wat de galblaas doet. Kan je ondanks dat, in de houding blijven en mag dit gevoel er gewoon voor je zijn?

Het is mooi om tijdens de houding de affirmatie ”Ik vergeef mezelf” in stilte te herhalen zo vaak als je wilt. Want vergeving van wat er in je leven gebeurd is, begint eerst bij jezelf!

Voor meer informatie zie Yin Yoga. Wist je dat ik ook Restorative Yoga, Deugdenyoga en allerlei yogalessen voor Kinderen in mijn knusse yogastudio in Almere Buiten verzorg?