De Vrijdagavond Special

De Vrijdagavond Special is een keer per maand op een vrijdagavond in de vorm van een Restorative yogales van 90 minuten, om ontspannen het weekend te beginnen. Deze les kan ook op aanvraag gegeven worden zoals afgelopen vrijdagavond 6 december, aan vier vriendinnen. Deze heerlijk ontspannende yogales begint meestal met een meditatie, we doen zijwaartse draaiingen, voor en achteroverbuigingen, heup en hartopeners, met aan een eind van de les een eindontspanning in de vorm van Yoga Nidra.

Vooroverbuiging in kleermakerszit

Bij Restorative yoga blijf je langer in een houding, waarbij je zoveel mogelijk ondersteund wordt met hulpmiddelen zoals blokken, bolsters, kussens en dekens. Omdat we bij Restorative yoga langer in een houding blijven, worden er tijdens de les ongeveer 4 tot 5 houdingen gedaan en wordt er na elke houding liggend op de rug nagevoeld hoe het met ons is!

Bij de Vrijdagavond Special op 6 december hebben we o.a. een vooroverbuiging met de benen in kleermakerszit gedaan. Als met de benen in kleermakerszit niet lukt, kunnen de benen ook languit zo wijd mogelijk gespreid. Deze houding opent de heupen en de achterzijde van het bovenlichaam. Kalmeert, ontspant de onderbuik en de organen. Het kan prettig aanvoelen en/of steun geven om als extra een bolster achter de rug te plaatsen, een oogkussen in de nek en zo nodig de benen ondersteunen met kussens onder de knieën.

Wanneer je de deze houding thuis wilt doen, doe deze dan in een rustige ruimte en op een zachte ondergrond. Pak i.p.v. kurken blokken en een bolster, zoals ik in mijn les gebruik, een paar dikke boeken en een kussen van de bank of iets anders gelijks. Plaats daar wat dekens op, zo hoog als het voor jou prettig voelt om daar dan straks je voorhoofd op je handen neer te leggen.

  • Als alles goed ligt, ga je in kleermakerszit voor je kussen zitten of in spreidzit met je benen languit naast het kussen.
  • Doe eventueel een deken onder je knieën als dit nodig is.
  • Buig dan rustig voorover met je bovenlichaam en plaats je hoofd op je handen.
  • Wanneer je een gevuld oogmasker hebt kun je die in je nek plaatsen, voor nog meer ontspanning.
  • Voel of je prettig zit en ligt met je hoofd, adem rustig in en uit.
  • Blijf voor ongeveer 2-5 minuten zo zitten en voel hoe je steeds meer kan ontspannen.
  • Wanneer het genoeg voor je is kom je rustig uit de houding, legt alles aan de kant en voelt liggend na op je rug of als je het prettiger vindt op je buik.

Nog fijner is het om naar een yogales te komen in mijn kleinschalige yogastudio, waar rust en aandacht is voor iedere deelnemer! De eerstvolgende Vrijdagavond Special voor de maand december is op vrijdagavond 20 december van 19.45-21.15 uur.

Wil je ook graag een privé Restorative yogales met maximaal vijf vrienden/vriendinnen/familie mail dan naar info@uniekyoga.nl, dan kijken we samen naar een geschikte datum!

Meer informatie over deze ontspannende yogavorm is te lezen bij Uniek Yoga.