Moed

Moed geeft je de kracht om door te gaan, ook al ben je bang. Een soldaat, krijger of ridder heeft veel moed nodig om zich in het belang van zijn/haar volk of land in het strijdveld te begeven. Zij laten alles achter zich wat hem/haar lief is, weten niet of ze gewond raken en het zelfs misschien wel niet overleven. Moed verandert angst in vastberadenheid, helpt om een volgende stap te zetten. Binnen de yoga zijn er een aantal Krijgerhoudingen, een voorbeeld hiervan is Krijger 2. Met de mooie Sanskriet naam Virabhadrasana.

Krijger 2 is een goede rekoefening voor onze longen en borstkas, geeft een sterke rug, armen, benen en buikspieren.  Deze yogahouding helpt om jezelf stevig neer te zetten op de aarde. Geeft je zelfvertrouwen, moed, kracht en balans.

Om Krijger 2 thuis te doen;

  • Ga vooraan op je yogamat staan of op een ondergrond die niet glad is.
  • Zet je rechtervoet ongeveer een meter naar achteren en plaats deze voet in een hoek van zestig graden.
  • De linkervoet blijft naar voren.
  • Je heupen wijzen zoveel mogelijk naar de zijkant.
  • Voel hoe je beide voeten krachtig op de grond staan.
  • Adem in en strek je armen zijdelings op schouderhoogte omhoog. De arm van je voorste been wijst naar voren.
  • Houdt je schouders hierbij laag en ontspannen.
  • Adem uit en buig je voorste been. Zorg dat je knie niet voorbij je enkel komt.
  • Voel je kracht en evenwicht.
  • Je blik is over je voorste hand.
  • Blijf een aantal ademhalingen staan in de houding.
  • Om daarna op een inademing je benen te strekken en uitademend je armen naar beneden te brengen.
  • Breng je achterste voet weer naar je voorste voet.
  • Sluit voor een moment je ogen en voel na.
  • Dan doe je hetzelfde met je linkervoet naar achteren.
  • Voel daarna ook weer met gesloten ogen na.

Het vraagt Moed om te groeien en te worden wie je diep van binnen bent!