Mantra

Tijdens mijn yogalessen zing ik regelmatig een mantra. Dit kan op elk moment, maar ik doe het vaak tijdens de meditatie aan het begin van de les en ook wel aan het eind van de les voor of na de ontspanning. Ze zijn meestal in het Sanskriet, dit is een hele oude taal. De vertaling van het Sanskriet woord mantra is, Manasah dit betekent geest en de vertaling van Tra is bevrijding. Dus letterlijk bevrijding van de geest, het denken stilleggen!

Mantra Wat is een mantra

Een mantra is soms een soort van gedicht, maar kan ook bestaan uit een enkel woord, of zin(nen). Elke mantra heeft weer een andere betekenis en wordt krachtiger door herhaling. Een mantra kan in stilte worden uitgesproken tijdens de meditatie, fluisterend (engelengefluister) of hardop, maar ook zingend alleen of in een groep. Door een mantra in een groep te zingen wordt de energie daarvan nog krachtiger!

Wat doet een mantra

• Mantra’s zijn krachtige hulpmiddelen om je meditatiebeoefening te ondersteunen
• Een herhaling van de mantra helpt je om je gedachten te overstijgen en toegang te krijgen tot je innerlijke stilte en zo een dieper bewustzijn te ervaren.
• Door regelmatig te beoefenen kan een mantra dus je lichaam en geest helpen ontspannen.

Wanneer en hoe gebruiken we een mantra

Er zijn zoveel soorten mantra’s en als je nog niet bekend bent met mantra zingen, begin dan met een eenvoudige mantra. Je zou kunnen beginnen met de mantra Eiyem. Deze woorden betekenen eigenlijk niets en leiden je dus ook niet af, je hoeft dus geen gedachten aan het woord te koppelen.

Om thuis zelf te gaan te doen;

• Zoek eerst een ruimte in huis waar je niet gestoord kan worden.
• Kom zitten in een gemakkelijke zithouding met een rechte rug op een meditatiekussen, een mat of op een rechte stoel.
• Je benen zijn in kleermakerszit of met je knieën gebogen, waarbij je onderbenen op de mat liggen en je voeten naar achteren zijn. Bij zitten op een stoel, plaats je je voeten stevig op de grond.
• Sluit je ogen en haal een paar keer adem op jouw natuurlijke manier. Voel hoe je lichaam rustiger wordt. Je schouders, ogen, oogspiertjes en kaken zijn ontspannen.
• Je handen plaats je zoals het voor jou prettig voelt, misschien op elkaar in je schoot, open of gesloten op je benen. Dat kan elke keer anders zijn, kijk wat op het moment fijn voor je voelt.
• Zeg dan in stilte, terwijl je op je eigen ademtempo in en uitademt, het woord Eiyem, (spreek uit als ei jem).
• Ga op je eigen ademtempo door met het in stilte herhalen van deze mantra.
• Doordat je je focust op een mantra, gaan je gedachten minder snel met je op de loop. Als je merkt dat dit toch gebeurd, breng je je aandacht weer op een vriendelijke manier terug naar het herhalen van de mantra.
• Blijf de eerste keer de mantra voor ongeveer 5 minuten herhalen. Laat de mantra dan los en blijf nog even rustig zitten om na te voelen hoe het voor je was.
• Als je wil kan je het de volgende keer langer doen of een andere mantra kiezen.

Een mantra brengt veel in beweging in je lichaam en door ontspannen na te voelen komt je lichaam weer tot rust.

Tijdens mijn yogalessen voor kinderen zingen we ook regelmatig een mantra met elkaar, zie Uniek Kinderyoga.