Flexibiliteit

De hele maand mei gingen de Deugdenyogalessen over de deugd Flexibiliteit. 

Met Flexibiliteit houdt je je geest levendig en sta je dichtbij jezelf. Meditatie kan je helpen om dichtbij jezelf te komen. Te voelen wat er in jou leeft. Onderstaande meditatie hebben we bij een van de lessen gedaan en is fijn om ook thuis te doen.

Deugd Flexibiliteit

Meditatie met Chandra Bedhana ademhaling
Kom zitten in een gemakkelijke zithouding met een rechte rug op een meditatiekussen of op een mat. Je benen zijn in kleermakerszit of met je knieën gebogen, onderbenen op de mat en je voeten naar achteren gebracht. Als dat beide lastig is, kun je ook zitten op een stoel met je voeten stevig op de grond.

Voor je begint met de adembeweging scan je eerst je lichaam af hoe je zit. Voelen je schouders, ogen, kaken, je hele lichaam ontspannen. Adem eerst een paar keer rustig door en voel waar je adem zit, zonder er iets aan te hoeven veranderen. Misschien wil je eerst nog wat spanning loslaten. Adem dan een paar keer in door je neus en adem uit met een zucht door je mond.

Voel hoe je steeds meer kan ontspannen. Dan ga je rustig met de ademoefening en de meditatie beginnen!

We gaan 10 ademhalingen met alleen ons linker neusgat in en uitademen.

Je sluit je rechter neusgat af met je duim. Je linkerhand ligt op je bovenbeen in Jnani Mudra. Een Mudra is een handhouding. Deze mudra activeert het bovenste deel van de longen en het centrum van je kruinchakra, Sahasrara. Die wordt gestimuleerd, waardoor het mediteren makkelijker gaat. Deze ademhaling verlaagt ook je bloeddruk. Concentreer je tijdens de ademhaling op je linkerhersenhelft. De linkerkant is de maankant, de kant van het gevoel.

Nadat je 10 keer met links ingeademd hebt haal je duim weg en adem je eigen ademritme door beide neusgaten. Je rechterhand leg je nu ook in Jnani mudra op je bovenbeen en blijf nog ongeveer 5-10 minuten in stilte zitten. Mag natuurlijk ook langer.

Handhouding Jnani Mudra, plaats de wijsvingertop tot aan de basis van je duim. Plaats je duim op je gebogen wijsvinger. Je andere vingers houdt je gestrekt tegen elkaar. Daarna leg je je hand met je handpalm naar boven op je bovenbeen met je vingers in deze mudra.

Meer informatie over Deugdenyoga op mijn website

Ook voor kinderen!
Te vinden op mijn website Uniek Kinderyoga.