Dankbaarheid

Dankbaarheid was het thema dat in de maand februari extra aandacht kreeg tijdens de yogalessen. Het is meestal gemakkelijker om dankbaar te zijn voor iets fijns, dan iets waar je minder blij van wordt. Maar er is elke dag zoveel om dankbaar voor te zijn, zoals dat je elke dag te eten hebt of een dak boven je hoofd. De meditatie van een Dankbaar Hart kan je helpen om dankbare gevoelens in en door je hele lichaam nog meer te laten stromen. Dankbaarheid is waardering hebben voor het leven zoals het zich voordoet, waarbij zelfs de kleinste dingen je gelukkig kunnen maken.

Meditatie voor een Dankbaar Hart.

  • DankbaarheidKom zitten in een gemakkelijke zithouding met een rechte rug op een meditatiekussen, of op een mat.
  • Je benen zijn in kleermakerszit of met je knieën gebogen, met je onderbenen op de mat en je voeten naar achteren gebracht.
  • Als zittend op een meditatiekussen niet fijn voelt, kun je natuurlijk ook zitten op een stoel, met je beide voeten op de grond.
  • Leg je handen zoals het voor jou prettig is, op elkaar in je schoot met je handpalmen naar boven op je benen of juist met je handpalmen op je benen.
  • Voel hoe je zit.
  • Wat zijn de eerste drie dingen die je te binnenschieten waar je dankbaar voor bent. Laat dit gevoel van geluk/dankbaarheid door je hele lichaam stromen, naar iedere cel.
  • Plaats dan nu je handpalmen tegen elkaar voor je hart in Namasté. Voel hoe je handpalmen met elkaar versmelten.
  • Beweeg je handen tegen elkaar langzaam omhoog, langs je keel, tussen je wenkbrauwen tot je armen helemaal gestrekt omhoog zijn.
  • Blijf een moment zitten in deze houding en stuur je dankbaarheid het universum in.
  • Heel langzaam haal je je handen van elkaar en brengt ze in een grote boog, met je handpalmen naar buiten om je heen naar beneden.
  • Je maakt een ronde gouden zon van dankbaarheid om je heen.
  • Je hart bevindt zich in het midden van deze prachtige zon.
  • Je brengt je handen weer bij elkaar ter hoogte van je schaambeen en omhoog naar je hart.
  • Doe deze beweging met je handen omhoog en om je heen, op een rustig tempo nog 5 keer.
  • Daarna leg je je handen op elkaar in je schoot in een kommetje, met je duimen tegen elkaar en voel na.
  • Wees dankbaar voor je bestaan, je bent een gouden zon.
  • Ontspan je en schenk een dankbare glimlach aan het universum.


Je kunt niet naar geluk reizen,

je kunt het niet bezitten, verdienen, verslijten of opmaken.
Geluk is de spirituele ondervinding van iedere minuut,
van een leven vol liefde, gratie en dankbaarheid. 

Dankbaarheid stond ook centraal bij de kinderyogalessen bij Uniek Kinderyoga.

*Bron Boek Deugdenyoga van Patty Jongemaets