Ademen om in verbinding te zijn

Ademen om in verbinding te zijn! Verbinding met wat dan vraag je je misschien af? Bij de geboorte brengt je eerste ademteug je niet alleen direct in verbinding met jouw lichaam, maar met het leven in zijn totaliteit hier op aarde. Zonder adem te halen kunnen we hier eenvoudigweg niet aanwezig zijn, net zoals een vis in het water moet leven om te ademen. Bij onze geboorte landen we dus hier door adem te halen en als we overlijden stoppen we juist met ademhalen en verlaten ons fysieke lichaam!
Ademhalen geeft dus niet alleen verbinding met ons lichaam en onze omgeving, maar heeft ook een voedende en zuiverende functie. Bij het inademen voeden we ons lichaam elke dag met 40% van onze levensenergie. En dat wat niet nuttig voor ons is, verlaat onze lichaam met de uitademing en zo heeft ademen dus ook een zuiverende functie.

Eigenlijk hoeven we niet na te denken bij het in/uitademen, want de ademhaling wordt geregeld door ons parasympatische (automatische) zenuwstelsel. Bij een zo optimaal mogelijk ademhaling doen bij elke ademtuig onze borst, flanken, middenrif en buik mee. Als baby doen we dit van nature en zijn daardoor volledig in verbinding, in het Nu!

Een groot deel van de volwassenen haalt echter alleen met het borstgebied adem. Door alleen het borstgebied te gebruiken bij het ademen kan het contact verloren raken met het gevoel, dat in onze buik zetelt.

Bij mijn yogalessen en Mind-Walk trainingen/workshops besteed ik veel aandacht aan de ademhaling, ons anker! Ademen om in verbinding te zijn.

Een voorbeeld van een simpele manier van ademen om in verbinding te zijn is het volgende;

  • ademen om in verbinding te zijnPlaats een hand op je hartgebied en een hand op je buik.
  • Je kan dit overal doen, zittend, staand, binnen of buiten.
  • Sluit dan je ogen.
  • Met het sluiten van je ogen komen er minder prikkels van buitenaf binnen.
  • Adem naar je handen toe en voel hoe je borstgebied en buik onder je handen bewegen.
  • Voel als je in/uit ademt hoe de lucht bij je neusgaten naar binnen en naar buiten gaat, het verschil in de temperatuur van de lucht bij de in en uitademing. Dat wat je nog meer ervaart, bijv. dat wat je ruikt.
  • Adem verbinding in en laat dit door je hele lichaam stromen en adem verbinding uit.
  • Doe dit voor ongeveer 10 ademhalingen.
  • Ervaar het verschil met toen je hiermee begon.

Deze manier van ademen geeft niet alleen verbinding, maar ook rust. Om te midden van alles wat er om je heen gebeurd, toch dichtbij jezelf te blijven!

Wil je meer lezen over Mind-Walk, kijk dan bij Mind-Walk Trainingen en Mind-Walk Workshops of bij Mind-Flow voor in de wintermaanden.