Aandacht

Aandacht helpt je om innerlijke rust en helderheid te vinden, bewust te zijn van wat er nu is, met meer vertrouwen in het leven te staan en te genieten van de wereld om je heen.
Op 21 september werd er door Natuurbelevingcentrum de Oostvaarders in Almere het LOF festival georganiseerd. De letters LOF staat staan voor Lichaam en Geest, Ontdekken in de Natuur en Feest en Flow. Een festival voor volwassenen die geïnteresseerd zijn in ontwikkeling van lichaam en geest in een natuurlijke omgeving. Aan mij was gevraagd om tijdens dit festival een les Deugdenyoga en een Mind-Walk Workshop te verzorgen, de deugd Aandacht was zo mooi passend bij beide lessen. Aandacht voor je lichaam, geest, natuur en de omgeving!

Wat is eigenlijk aandacht hebben voor? Aandacht is iets wat de meeste mensen sneller geneigd zijn te geven aan een ander dan aan zichzelf. Je kan eigenlijk pas aandacht aan een ander geven als je dit ook aan jezelf kan geven. Bij beide lessen hebben we daar uitgebreid aandacht aan besteedt, want zowel de Mind-Walk als de les Deugdenyoga gingen helemaal over aandacht voor jezelf!

Zowel bij Mind-Walk wandeling als tijdens de Deugden yogales deden we o.a. de houding De Boom. De Boom kan je helpen om meer in balans te blijven, in het hier en nu aanwezig te zijn!

Yogahouding De Boom;

De yogahouding De Boom• Doe deze houding op je blote voeten, voor beter contact met de ondergrond.
• Ga rechtop staan en breng je gewicht op je beide voeten. Voel hoe je stevig staat in verbinding met de grond onder je.
• Adem een paar keer in en uit door je neus.
• Breng dan je gewicht wat meer op je linkerbeen en til op een inademing je rechterbeen omhoog. Buig je knie, pak je enkel vast, breng je rechterbeen naar buiten en plaats je voet stevig tegen je bovenbeen, je been zo ver mogelijk naar buiten. Als tegen je bovenbeen voor nu niet lukt, plaats je voet dan wat lager, tegen je onderbeen of op je voet. Je voet niet op je knie plaatsen, want dan duw je je knie naar buiten!
• Blijf rustig in en uitademen en breng je aandacht op een punt voor je.
• Breng als je je balans gevonden hebt, je handen tegen elkaar voor je borst en dan samen omhoog zo hoog als je kunt.
• Ontspan je schouders en adem een paar keer rustig door.
• Breng dan op een uitademing je handen en been weer naar beneden en ontspan.
• Sluit een moment je ogen en voel hoe je staat. Voel je verschil tussen je linker en rechtervoet of voelen ze beide gelijk?
• Doe dan hetzelfde met je andere been.
• Voel ook nu weer met aandacht en je ogen dicht na, hoe je beide voeten nu aanvoelen.

Aandacht is het geheime ingrediënt voor succes op alle gebieden van het leven. Daniël Goleman

Tijdens de Kinderyogalessen  en Deugdenyogalessen doen we regelmatig De Boom, voor meer evenwicht/balans in ons dagelijkse leven.